منو 031 - تلفن : 36643711
گفتار درمانیمشاوره غیر حضوری
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / گوناگون / معرفی دستگاه موزون کننده گفتار

معرفی دستگاه موزون کننده گفتار

دستگاه تنظیم کننده و موزون کننده گفتار ( P.F.F.&Rhs) اولین دستگاه کوچک ، قابل حمل و دارای تکنولوژی پیشرفته الکترونیکی در درمان اختلالات می باشد که در ایران با شماره 28331 و 28332 به ثبت رسیده است . این دستگاه برای اولین بار در کشور با همکاری یک کمپانی کانادایی تولید شده و هدف از ساخت آن کمک به افرادی است که به نوعی مبتلا به اختلالات گفتاری شده اند و یکی از مهمترین کاربرد های آن در درمان لکنت زبان می باشد .

این دستگاه دارای کاربردهای بسیار وسیعی است به منظور کمک به بهبود گفتار کودکان و بزرگسالان مبتلا به لکنت زبان ، عدم وضوح گفتار سرعت زیاد در گفتار ، اختلالات گفتاری ناشی از ضایعات مغزی و سکته های مغزی می باشد .
همچنین کودکان مبتلا به اختلالات تولیدی و تلفظی ، تاخیر در رشد گفتار و زبان ، مبتلا به اختلال در توجه و تمرکز ، کودکان مبتلا به نقایض شنیداری ( در حد متوسط ) و بیماران مبتلا به اختلال در صوت از جمله افرادی هستند که از این دستگاه بهره می برند.

فواید استفاده از دستگاه P.F.F
دستگاه P.F.F ( تنظیم کننده گفتار ) وسیله ای کوچک شبی یک تلفن موبایل می باشد که به طور الکترونیکی لکنت زبان را کنترل می کند .
این دستگاه به طور مشخص باعث بهبودی و روانی گفتار در غالب افراد لکنتی می شود . سرعت و میزان بهبودی ایجاد شده بوسیله این دستگاه غالبا شگفت آور می باشد و استفاده از آن باعث کاهش سریع لکنت می شود .

افزایش اعتماد بنفس
کاهش ترس از صحبت کردن
بهبود زندگی اجتماعی
پیشرفت و افزایش کیفیت زندگی
بالا بردن توانایی در مکالمات تلفنی
افزایش قابلیت در استفاده از فرصت ها

این دستگاه در انواع مختلف لکنت کاربرد دارد .
اثر بخشی این دستگاه در بسیاری از تحقیقات کلینیکی مورد تایید قرار گرفته است و مطالعات انجام شده در کشور های پیشرفته نشاندهنده اثر بخشی آن در بیش از هشتاد درصد موارد بوده است .
استفاده پیوسته از دستگاه تنظیم کننده گفتار P.F.F.&Rhs باعث می شود تا فرد بتواند بتدریج بدون حضور دستکاه نیز راحت و روان صحبت کند . این دستگاه می واند به طور قابل توجهی تولید گفتار روان و راحت را در اکثر افراد مبتلا به اختلالات گفتاری فراهم آورد ، عملکرد دستگاه باعث می شود تا وضوح گفتار بیشتر شود .

( استفاده از این دستگاه برای یک فرد مبتلا به اختلال گفتاری همانند استفاده از یک عینک برای مشکل بینایی می باشد .)

لکنت زبان چیست ؟

لکنت زبان یک اختلال ارتباطی است که بیش از 50 میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا می باشند و شیوع آن در افراد مذکر تقریبا 4 برابر افراد مونث است .
لکنت عبارتست از آشفتگی در روانی طبیعی و الگوی زمانبندی گفتار و خصوصیات اولیه آن شامل یک یا تعداد بیشتری از موارد زیر است :
أ- وقفه هایی در تولید صداهایا هجاها
ب- تکرار صدا یا هجاها
ت- کشیدن صداها
ث- تولید کلمات با تلاش زیاد
ج- شکستن کلمات
ح- به میان انداختن صداهایی همچون : اوم، اِاِاِ ... درحین صحبت کردن
خ- رفتارهای همراه با حرکات ثانویه شامل رفتارهای عادتی عضلات دیگر قسمت های بدن فرد

این رفتار ها در شروع یا در طی لکنت پدیدار می شوند و غالبا برای رها شدن ، پنهان نمودن یا تتصحیح ذناروانی گفتار بروز پیدا می کنند .
ناروانی کلامی متناسب با سن ، جنس یا موقعیت گفتاری فرد می تواند متغیر باشد . لکنت زمانی اتفاق می افتد که این ناروانی ها در ده درصد یا مقادیر بیشتری از گفتار پدیدار شود و مدت لکنت در گفتار فرد می تواند از نیم ثانیه تا سی ثانیه طول بکشد و معمولا در اکثر موقعیتها همراه با تنش عضلانی می باشد .

علت علل لکنت زبان
بطور کلی محققین و متخصیصن بالینی که در حیطه تشخیص لکنت زبان فعالیت می کنند ، عقیده دارند که علت ایجاد لکنت یک عامل منفرد نیست بلکه یک مجموعه پیچیده می باشد .
از جمله علل مطرح شده منشا ژنتیکی آن است مکانیزم ایجاد کننده اش بطور دقیقی مشخص نشده است . یکی دیگر از مسایلی که در مورد علت لکنت از قدیم الایام مطرح بوده است مشکلات عاطفی و روانی می باشد .
قبلا تصور می شد که علت اصلی لکنت مشکلات روحی و روانی است . درحالیکه امروزه مشخص شده که این مشکل تنها در مورد اقلیتی از افراد لکنتی آن هم به همراه علل دیگر می تواند در بروز لکنت نقش داشته باشد .

افرادی نیز که اظهار می کنند ، در هنگام ملاقات با افراد جدید و نا آشنا و همچنین هنگام صحبت کردن با تلفن مشکلاتشان بیشتر می شود ، باید بدانند که این مسائل اغلب نتیجه لکنت می باشد نه علت ایجاد لکنت .
در طی سالها ، مدل ها و فرضیات متفاوتی در مورد علت ایجاد لکنت مطرح شده است . یکی از غالبرترین آنها براین اساس است که لکنت ممکن است به علت غیر طبیعی بودن بخش های پردازشگر مرتبط با گفتار در مغز باشد .

تقریبا اولین مدل نوروفیزیولوژیک در ارتباط با لکنت در سال 1928 توسط اورتون و تراویس ارائه گردید و بدنبال آن تحقیقات در این زمینه به شکل های مختلف تا کنون اامه یافته است و از نتایج آنها در زمینه تشخیص دقیق و درمان مناسب ریشه ای استفاده شده است . ( اشکالات عملکردی مغز مانع از هماهنگی کافی و مناسب اجزاء سیستم گفتاری می شود .)در تحقیقات جدید سعی براین بوده است که الگوهای فعالیت مغزی در افراد لکنتی شناخته شوند .

با استفاده از دستگاه Pet Scan (Positron Emission Tomography )
مغز افرادی لکنتی و غیر لکنتی از نظر عملکرد مورد مقایسه و بررسی قرار گرفت ، نتایج نشان دهنده وجود عملکرد مناسب قسمت هایی از مغز در هنگام خواندن متن و صحبت کردن در افراد لکنتی بود . همچنین سطوح فعالیتی هر دو نیمکره مغز در افراد لکنتی بیش از افراد غیر لکنتی بود ، که نشان دهنده درگیر بودن بخش های مختلف مغز افراد لکنتی در حین صحبت کردن و خواندن همینطور تلاش و تنشی است که همراه آن می باشد . در بررسی های انجام شده در طی زمان و پس از گذشت حدود 1 سال درمان پیوسته ، اسکن مغزی این افراد نشان داد که درگیری و فعالیت زیاد مغزی کاهش چشمگیری داشته است .
تشخیص لکنت اصولا می بایست توسط یک پاتولوژیست گفتار انجام شود و نوع ، شدت و پیش آگهی آن مشخص گردد .

ارتباط مغز و گفتار
اساسا گفتار عالیترین عملکرد مغز ( سیستم عصبی مرکزی ) می باشد و از پیچیدگی خاصی برخوردار است . بطور کلی در لکنت زبان باید بدانیم که مشکل اصلی در مغز است نه در عضلات گفتاری .
اطلاعات بدست آمده براساس تحقیقات در طی سال ها نشان می دهد که تمامی توانایی های حرکتی بر اساس اطلاعات ورودی از طریق حس ها می باشند . زمانیکه یک فرد شروع به صحبت کردن می کند و کلمات را تولید می کند ، اطلاعات حسی از طریق مسیر های شنوایی ، لامسه و بینایی به مغز وارد شده ومنجر به تحریک فعالیت در بخش حرکتی مغز برای تولید روان تر و راحت تر کلمات می کند .

سخن پیچیده ترین مهارت حرکتی درسیستم عصبی می باشد و دارای حرکات عضلانی و مهارت های حرکتی بسیار پیچیده است . هنگامی که صحبت می کنیم ، راه می رویم می نویسیم یا موسیقی می نوازیم سیستم حرکتی عضلانی ما فعالیتی بسیار پیچیده و دقیق را انجام می دهد که یادگیری آن بسیار مشکل است و نیاز به تمرین در طول زمان دارد لیکن زمانی که آنها را فرا گرفتیم ، می توانیم آن اعمال را بدون فعالیت شدید ذهنی و بدون فکر کردن انجام دهیم و حال اگر بخواهیم کنترل ارادی تر بر روی اعمال خود داشته باشیم انجام آن عمل دستخوش تغییرات می شود .
بیشتر افراد لکنتی عقیده دارند که این مسئله ( توجه ارادی برای کنترل ) عامل لکنت یا عامل تشدید لکنت آنها می باشد . یعنی اجازه نمی دهند تا مراحل تولید گفتار بتواند بطور اتوماتیک غعالیت خود را انجام دهد .

درمان لکنت زبان
تا به امروز درمانهای گوناگونی برای لکنت ارئه شده است و برخی از روش ها تا حد زیادی این اختلال را بهبود بخشیده اند . گفتار درمانی می تواند مانع از تبدیل لکنت به یک معضل شود . بنابراین توصیه می شود چه کودکانی که تازه علائم لکنت در آنها پدیدار شده و چه بزرگسالانی که مبتلا به لکنت می باشد حتما تحت نظر یک پاتولوژیست گفتار قرار گیرند .

درمان های داروئی
داروهای بسیاری در درمان و کنترل لکنت زبان تاکنون مطرح شده و مورد بررسی قرار گرفته اند و در بسیاری از نقاط دنیا مورد مصرف داشته اند ، لیکن با توجه به پیچیدگی علت لکنت و مناطق درگیر شونده آن در سیستم عصبی ، تاکنون هیچ داروئی که تاثیر اساسی داشته باشد و بتواند بر روی تمامی افراد مبتلا به لکنت و انواع لکنت اثر داشته باشد یافت نشده است و برخی از داروها فقط به صورت مقطعی و کوتاه مدت در برخی افراد توانسته است لکنت راکمی کنترل کند . ولی با توجه به عوارض جانبی داروها بر روی کل بدن فرد ، مصرف آنها به طور پیوسته و طولانی توصیه نشده است .

درمان از طریق دستگاه P.F.F
در سال های اخیر دستگاهای الکترونیکی جدیدی برای کاهش و از بین بردن لکنت ارائه شده اند که موفقیت خوبی نیز بدست آورده اند . دستگاه P.F.F یکی از این دستگاه ها می باشد که دارای اثرات درمانی بیشتری است .
این دستگاه، با حفظ سرعت طبیعی گفتار و بدون ایجاد تغییر در تلفظ صداها ،لکنت را به میزان 70 تا 80 درصد کاهش می دهد .

ـ این وسیله با تاثیر بر سیستم شنوایی و بخش پردازشگر شنیداری در مغز با ایجاد تغییراتی ظریف بر روی صدای فرد منجر به کاهش انقباضات در عضلات ناحیه حنجره و تار های صوتی شده در نتیجه فشار کمتری به عضلات حنجره وارد می آید . و این مسئله باعث کاهش تنش در اندام های گویایی شده و همچنین اضطراب فرد را در موقعیت های استرس زا کاهش می دهد . با استمرار در استفاده از این دستگاه بصورت روزانه و پیوسته به تدریج فرد الگوی مناسب و اتوماتیک گفتاری را فرا گرفته و بهبودی پدیدار می شود . باید دانست که لکنت یک مشکل ارتباطی رفتاری نیز می باشد ، بنابراین بهبودی آن نیازمند تغییر در الگوهای ارتباطی و حالات و رفتار های فرد و در نتیجه در روش زندگی است .

بررسی های انجام شده بوسیله اسکن مغزی مشخص کرده که کاهش مشخصی در حین لکنت در فعالیت منطقه پردازشگر مرکزی سیستم نوایی در مغز ایجاد می شود .(wu,1995;fox,1996;Ingham,1997)
با استفاده از الکتروانسفالوگرافی (EEG) و اسکن مغزی مشخص شد مه استفاده از این دستگاه باعث تصحیح فوری فعالیت غیر طبیعی مغز در هنگام لکنت زبان می گردد (Kalinowsk;1997)
به طور کلی هر محرک صوتی می تواند منجر به افزایش جریان خون در ناحیه پردازشگر مرکزی سیستم شنیداری در مغز شود . پردازشگر شنیداری یکی از سریعترین عملکردهای مغز است و قادر است وقایع اتفاق افتاده در چند هزارم ثانیه را تشخیص دهد و این عملکرد یصورت غیر آگاهانه است . مناطق کنترل آگاهانه مغز که شامل منطقه پردازشگر گفتار و زبان می باشد خیلی آهسته تر عمل می کند و تاخیرهای بیش از یکصد هزارم ثانیه بر روی آن تاثیر گذار است . ( Shea,1993 )

تاخیری در حدود پنجاه هزار ثانیه می تواند بوسیله مرکز پردازشگر شنیداری و مناطق تلفیق کننده تشخیص داده می شود ، اما این میززان توسط منطقه پردازشگر زبان و گفتار قابل شناسایی نیست در نتیجه باعث می شود که جریان خون در این مناطق افزایش یافته و منجر به تصحیح جریان خون غیر طبیعی که در حین لکنت در این نواحی پدید می آید بشود و نهایتا بر روی گفتار و نظم حرکات عضلات مرتبط با گفتار اثر می گذارد .
تاخیر کوتاه ایجا شده نمی تواند توسط مناطق زبانی و مناطق آگاهانه شناسایی شود و در نتیجه باعث از هم گسیختگی گفتار نمی شود . اساسا افزایش اطلاعات حسی می تواند منجر به پیشرفت کنترل حرکتی گفتار شود .

در پژوهش انجام شده توسط Braun و همکارانش در سال 1997 بر روی جمعی از افراد مبتلا به لکنت زبان مشخص شد که فعالیت در مناطق پردازشگر شنیداری و حس عضلات کاهش یافته است و برخی محققین نتیجه گرفتند که در لکنت در اثر کاهش فعالیت پردازشگرهای حسی می باشد و نتیجتا موجب کاهش انتقال اطلاعات از مناطق حسی به مناطق گفتار و زبان می شود . دستگاه P.F.F با استفاده از افزایش انتقال اطلاعات باعث بهبود لکنت زبان می شود .

درمان از طریق دستگاه( Rhs(Rhythmic speech
در بسیاری از بیماران مبتلا به لکنت و اختلالات گفتاری با منشا عصبی عضلانی استفاده از یک وسیله ریتم ساز می تواند سرعت گفتار را به حد مطلوب برساند.
همچنین می توان در فراگیری نوای گفتار ، تکیه ، آهنگ ، لهجه و حتی یک زبان جدید آن را مورد استفاده قرار داد . هر فردی با داشتن این دستگاه که توسط متخصصین گفتار درمانی بر اساس ارزیابی و تشخیص اولیه وی مختص او تنظیم گردیده ، می تواند کنترل مناسبی روی سرعت ، وضوح و بلندی گفتارش پیدا کند و توانمندیهای گفتارش را به محدوده طبیعی نزدیک نماید .

کودکان مبتلا به اختلالات تولیدی و تاخیر در رشد گفتار و زبان و کودکان مبتلا به نقائص شنیداری از جمله افرادی هستند که از این دستگاه سود خواهند برد زیرا با این دستگاه می توانند ریتم کلامی را یاد گرفته و با آموزش توجه و تمرکز آنها بهتر می شود . بیماران دیزآرتری به علت ضایعات و ضربات مغزی ، سکته مغزی و بیماریهایی مانند پارکینسون و همچنین بیماران مبتلا به آفازی و آپراکسی و افرادی که گفتار تند و دستپاچه دارند و دچار اشکال اساسی در سرعت گفتار شده اند ، با تمرین با این دستگاه می توانند سرعت و وضوح و بلندی گفتار خود را به حد مطلوب برسانند . اساس کارکرد این دستگاه ، نظم بندی کلمات و شروع راحت در ابتدای تولید گفتار به سبب تاثیر بر کشش واکه ها و هجابندی گفتار است .

زیرا فرضیه ها بر این اصل استوارند که ریتم ساز به علت آهسته کردن سرعت گفتار می تواند باعث کاهش سرعت گفتار لکنتی ها شود . از طرف دیگر صحبت کدن به صورت هجایی به علت کم شدن برنامه فعالیت برنامه ریزی حرکتی پیچیده مغز باعث گفتار روان تر می گردد . موزون شدن گفتار تحت تاثیر دستگاه ریتم ساز هم از عوامل دیگر کاهش لکنت م یباشد . در طی بررسی که استیو در 1997 انجام داد ، مشخص شد که صحبت کردن با دستگاه ریتم ساز باعث ا زبین رفتن لکنت در حد 100 درصد در نمونه های مورد مطالعه اش شده است و این حالت عنگامی اتفاق می افتند که دستگاه روی 90 هجا در دقیقه تنظیم شده بود .

کاربرد دیگر این دستگاه استفاده در مراکز تخصصی و استودیوهاست که در آموزش سخنرانان ، هنر پیشه ها ، بازیگران تئاتر و گویندگان تلویزیون و رادیو استفاده می گردد .
این افراد می توانند با کمک این دستگاه اصوات خنثی ( مثل اِاِاِ در میان کلام ) به میان اندازی صداها ( مثل ِاِم ، اوهوم و ... ) من من کردن حین گفتار را کاهش داده و حذف می نماید .

طرز کار با دستگاه :
این دستگاه اولین دستگاه سبک و قابل حمل در زمینه کنترل روانی گفتار استکه کیفیت صوتی وحساسیت بسیار بالایی داشته و از تکنولوژی High Tech در آن استفاده شده است . دستگاه با باتری 9 ولت قابل شارژ کار می کند و کلید ONOFF روی دستگاه دارای سه حالت می باشد که در حالت وسط خاموش بوده و به سمت بالا ، دستگاه داری سه حالت می باشد که در حالت وسط خاموش بوده و به سمت بالا ، دستگاه P.F.F فعال می گردد و چراغ قرمز رنگ روشن می گردد و در صورتی که کلید را به سمت پایین بکشید دستگاه Rhs فعال می گردد که چراغ آن آبی رنگ به صورت ریتمینگ بر اساس ریتم تنظیم شده روشن و خاموش می گردد .

P.F.F - OFF - Rhs

مزیت مهم این دستگاه سبک و قابل حمل بودن و سهولت استفاده از آن است که تنها با یک کلید ON/OFF می تواند در هر مکانی مورد استفاده قرار گرفته و مشکل گفتاری را به حداقل و حتی به صفر برساند ( لازم به ذکر است که استفاده از این دستگاه هیچگونه تاثیر منفی بر سیستم شنوایی ایجاد نمی کند .)
توجه : استفاده از این دستگاه در کنار تلفن همراه موجب ایجاد پارازیت هایی در صدا و اختلال در کار دستگاه می شود . بنابراین توصیه می گردد دستگاه را در کنار تلفن همراه قرار ندهید .

میزان استفاده از دستگاه P.F.F در طول روز
جهت تاثیر پذیری از دستگاه لازم است حداقل به مقدار مجموعا 2 ساعت ( بصورت تقسیم شده در طول روز ) در طی روز از آن استفاده شود ، بهتر است در حین استفاده از دستگاه گفتار شما حالت آهنگین بیشتری پیدا کند ، در این صورت تاثیر دستگاه بیشتر می شود . باید دقت کنید فقط زمانی که شما صحبت می کنید یا با صدای بلند مطلبی را می خوانید دستگاه روشنباشد و در مواقع دیگر مخصوصا زمانی که فرد دیگری صحبت می کند دستگاه خاموش می گردد .
لازم به ذکر است که تاثیر دستگاه در طول زمان مشخص می شود لذا استمرار در استفاده از آن و مراجعات منظم به آسیب شناس گفتار جهت تنظیم گفتار و بکار گیری تکنیک های درمانی باعث تسریع در بهبودی می شود .
استفاده از این دستگاه پس از آموزش های لازم به شما کمک می کند در محیط های اجتماعی و حتی پر هیجان نیز گفتارتان طبیعی تر می گردد.

طریقه نگهداری از دستگاه :
1) قبل از استفاده از دستگاه P.F.F کاتولوگ آن را به طورکامل بخوانید .
2) در زمان های استفاده دستگاه را به گردن بیاویزید ، سپس سیم هدفون را از زیر لباس خود عبور داده و بعد فیش های آن را در محل های ذکر شده متصل کنید .
3) سعی کنید هیچگاه دستگاه را از کیف خود خارج نکنید .
4) از ضربه زدن ، انداختن ، مرطوب کردن ، شستن با آب و قرار دادن در معرض وسایل گرمازا ، نور مستقیم خورشید ، شعله آتش و میدان های مغناطیسی اجتناب کنید .
5) با توجه به حساسیت زیاد دستگاه P.F.F و تنظیم های دقیق انجام شده در محل ساخت از باز کردن و دستکاری آن توسط افراد غیر مجاز جدا خودداری کنید .

6) دستگاه را از دسترس کودکان دور نکهدارید .
7) دستگاه را جهت آزمایش یا هرگونه استفاده به افراد دیگر ندهید .
8) در صورت بروز هر گونه اشکال در دستگاه لطفا به متخصصی که دستگاه را از آو خریداری کرده اید مراجعه کنید .
9) کشیده شدن بیش از حد سیم های میکروفن و هدفون باعث ایجاد قطع شدگی سیم ها از داخل می شود .
10) از نزدیک کردن بیش از حد میکروفن به هد فون پرهیز کنید ( حالت سوت زدن در گوشی ها ) زیرا باعث خرابی می گردد .

11) دستگاه را به مدت خیلی طولانی ( بیش از یک ساعت ) بطور مداوم روشن نگه ندارید .
12) در صورت عدم رعایت موراد فوق الذکر و دستکاری دستگاه هیچگونه خدمات پس از فروشی ارائه نمی شود .
13) در صورتی که دستگاه صدای پارازیت تولید می کند یا از کار افتاده است حتما باطری آن ضعیف شده و نیاز به شارژ به مدت حداقل 7 تا 10 ساعت دارد .
14) اگر چندین روز متوالی از دستگاه استفاده نشود قبل از استفاده مجدد می بایست به مدت حداقل 12 ساعت شارژ گردد .

*خرابی باتری و خرابی و ایجاد قطع شدگی در سیم های هدفون و میکروفن جزو گارانتی به حساب نمی آید .

نحوه شارژ دستگاه
1. دستگاه P.F.F دارای باطری قابل شارژ می باشد و برای شارژ آن حتما باید از دستگاه شارژ همراه دستگاه که مخصوص آن باشد ، استفاده نماید
2. دستگاه شارژ را نباید به وسایل دیگر متصل کنید
3. فیش آداپتور شارژ را به محل شارژ دستگاه در قسمت زیرین آن متصل کنید و کلید دستگاه را در حالت خاموش بگذارید ، سپس آداپتور را به برق وصل کنید .

4. مدت زمان شارژ دستگاه در مرتبه اول 12 ساعت می باشد ، در روز های بعد پس از هر روز استفاده به مدت حداقل 7 ساعت شارژ کنید .
5. فیش آداپتور شارژ را فقط به محل شارژ دستگاه در زیر دستگاه متصل کنید . مراقب باشید از اتصال فیش آداپتور به محل ورود میکروفن و هدفون جدا پرهیز کنید زیرا دستگاه خراب شده از گارانتی خارج می شود .

مشخصه های تکنیکی دستگاه P.F.F

ولتاژ کار باطری 9 ولت نیکل کادمیوم قابل شارژ تا حدود 1000 مرتبه
جریان مصرفی حدود 45 میلی آمپر ساعت
ابعاد دستگاه عرض 5/5 سانتی متر ، طول 14/5 سانتی متر و ضخامت 3 سانتی متر
حساسیت ورودی صدا حداکثر 50 سانتی متر فاصله تا میکروفن
شدت صدای خروجی حداکثر 90 دسی بل
وزن بدون باطری 65 گرم
وزن با باطری 110 گرم

مشخصات شارژر :

ولتاژ ورودی 220 ولت متناوب
جریان خروجی حداکثر 30 میلی آمپر
ولتاژ خروجی 9 ولت مستقیم

تمرین هایی که همراه با استفاده از دستگاه P.F.F می بایست انجام گردد :
1. شما که در حال حاضر دستگاه Rhs P.F.F. را در اختیار دارید می بایست به مدت سه هفته اول استفاده از دستگاه همزمان با بکارگیری آن تمرینات زیر را انجام دهید تا بهبودی شما در زمان کوتاهترین نمایان شود .

2. استفاده از صدای ھ در ابتدای کلماتی که با یکی از اصوات زیر شروع می شوند :
آ ، اَ ، اِ ، او ، ئی ( ای )
بطور مثال :
آمدم  هآمدم آرش  هآرش
اََََخبار  هَنجار علی  هَلی
اِمروز هِمروز امام  هِمام
اُردک  هُردک استاد  هُستاد
ایران  ایران اینجا  هینجا
اونجا هونجا

3. کلمات را به بخش ها ( هجا ) تقسیم کرده بخش بخش بگویید و در حین گفتن هر بخش به آرامی انگشت شصت دست خود را بر روی انگشت نشانه خود بکشید .
استفاده مستمر و روزانه از این دستگاه به همراه تمرینات ذکر شده باعث می گردد تا پس از حدود 4 ماه میزان لکنت شما بدون دستگاه تا 50 درصد کاهش یابد .

جدیدترین و موثرترین روش درمانی برای لکنت زبان
لکنت زبان یک اختلال ارتباطی است که طی آن روانی طبیعی و الگوی زمان بندی گفتار دچار آشفتگی می گردد . بیش از 50 میلیون نفر در دنیا به لکنت زبان مبتلا هستند و شیوع آن دئر افراد مذکر تقریبا 4 برابر افراد مونث است .
معیار روانی گفتار برای بزرگسالان توانایی تولید 15 صدا در ثانیه می باشد و چنانچه فردی از هر 100 کلمه ای که سخن می گوید ، در 10 یا بیشتر از 10 کلمه دچار نا روانی شود ، لکنت دارد . لکنت زبان انواع مختلفی دارد . اولین علتی که می تواند باعث لکنت زبان شود ، اشکالات نورولوژیک و ضربه های مغزی است .

دومین عامل علل سایکولوژیک ( روانی ) است که فرد بدلیل یک بیماری روانی دچار لکنت می شود و سومین دسته که پیچیده ترین نوع هم می باشد ، لکنت رشدی است و در طول سال های اولیه رشد زبان یعنی 2 تا 7 سالگی بوجود آمده و علت آن اختلال کارکرد عصبی ، عضلانی است و نه یک اختلال عاطفی و روانی . درواقع با گذشت زمان و رشد لکنت ، اضطراب و ضعف در خود باوری بوجود می آید .
در سال های اخیر محققان نشان داده اند که افراد لکنتی از نظر مشخصه های سیستم عصبی مرکزی با دیگران متفاوت هستند .

در اکثر افراد ، زبان در نیمکره چپ پردازش می شود ، در حالیکه در لکنتی ها هر دو نیمکره زبان را پردازش می نمایند .
افرادلکنتی در انجام و هماهنگی فعالیت های حرکتی ظریف مشکلی ندارند ، اما نسبت به افراد عادی کند تر عمل می کنند .
الگوی تنفسی افراد غیر لکنتی هم با افراد غیر لکنتی متفاوت است و همراه شدن اشکالات تنفسی و حنجره باعث بروز اختلال در مکانیسم گفتاری می گردد .
هر مکثی هم که در گفتار پیش می آید ، هماهنگی بین تنفس و اندامهای گفتاری را بر هم می زند و تلاش و تقلای فرد برای از بین بردن این وقفه ها منجر به بروز لکنت زبان می شود .

پژوهش های دیگر هم نشان داده است که فعالیت مغز افراد لکنتی در مناطق پردازشگر شنیداری و حسی و عضلات کاهش یافته و در نتیجه انتقال اطلاعات از مناطق حسی به مناطق گفتار و زبان کند تر صورت می گیرد .
همچنین کاهش کلی جریان خون نیز در نیمکره چپ نسبت به جریان خون در نیمکره راست مشاهده می گردد .

روش های درمانی
تا کنون درمان های زیادی برای رفع لکنت ارائه شده است . بقراط خشکی زبان را علت بروز لکنت می دانست و از طریق دارو آنرا کنترل کرد . در قرن 16 میلادی در ایتاایا با ابزار هایی پشت گوش ها و گردن را سوراخ کرده و می سوزاندند . در قرن 19 میلادی نیز جراحی زبان ، بند زیر زبان و زبان کوچک معمول بوده است که متاسفانه هنوز هم بعضی از پزشکان در قرن 21 با وجود دستیابی به امکانات جدید این عمل ها را تکرار می نمایند ؛ که بعضا نقایض جبران ناپذیری برای افراد به وجود می آورد .

دارو درمانی نیز یکی از روش های معمول است که در این روش ها معمول است که در این روش اکثرا از داروهای ضد سایکوز مثل هالوپریدول و ضد افسردگی مثل پروبامات ، کاربامازپین و یا داروی پروپرانولول استفاده می گردد. اما مروری انتقادی بر مقالات علمی نشان داده است که در تمام نمونه ها ، مدت کوتاهی پس از قطع دارو ، لکنت زبان بازگشته و حتی در افراد مستعدمصرف خود این داروها منجر به بروز لکنت زبان می گردد .
اما روش های درمانی جدید بر استفاده از دستگاه های الکترونیکی جدیدی تاکید دارند که در کاهش و از بین بردن لکنت زبان ، موفقیت بسیار خوبی بدست آورده اند.

چالز ون رایپر در سال 1974 تجهیزات بیوفیدبکی FAF را معرفی نمود که باعث روانی کامل گفتار در بزرگسالات لکنتی پس از چند ساعت استفاده می شدند . زیرافشار هوا در دهان و ریه و تنش عضلات توسط این دستگاه مورد بازبینی قرار گرفته و در نتیجه موجب تقویت یا تنبیه فرد لکنتی برای انجام حرکات عضلانی صحیح می گردد . بنظر وی برای درمان باید 3 کار انجام داد :

1) فرد باید نسبت به ترس یا اضطراب از وقوع لکنت ، حساسیت زدایی شود .
2) فرد باید مهارت های حرکتی مربوط به گفتار را فرا بگیرد .
3) فرد باید ماهایی را صرف استفاده صحیح از مهارت های حرکتی گفتار روان نماید تا گفتارش بدرستی بازبینی شده و ثبات پیدا کند .

بنظر وی فرد لکنتی باید روزی حداقل 6 ساعت این مهارت ها را تمرین نماید تا به تدریج به صورت اتوماتیک و خودکار درآیند و در نتیجه هر چه بیشتر صحبت کند ، به نفعش است این سیستم درمانی به تازگی و پس از انجام اصلاحاتی سر انجام منجر به معرفی دستگاهای مدرن و بسیار موثر Rhs P.F.F. بصورت یک سیستم ترکیبی شد که بخوبی قادرند لکنت زبان را کنترل و درمان نمایند .

بسیاری از لکنتی ها در کلینیک های گفتار درمانی به راحتی و روانی صحبت می کنند ، اما در محاوره در دنیای واقعی بیرون ، کنترل گفتار خود را از دست می دهند . دستگهای FAF , RHS, PFF آنها را قادر می سازد در هر مکانی به روانی سخن گویند و برای زمان های کوتاهی دستگاه را خاموش کنند و مهارت های روان صحبت کردن را بکار بندند تا بتدریج زمان خاموش بودن دستگاه بیشتر شده و دیگر نیازی به استفاده از دستگاه نباشد .
درمان با PFF به دلیل تحریک صوتی منجر به افزایش جریان خون در ناحیه پردازش شنیداری یکی از سریع ترین عمکرد های مغز است و میتواند وقایع اتفاق افتاده را در چند هزارم ثانیه تشخیص دهد و این عمل را بطو ر ناخداگاه انجام می دهد .

اما مناطق کنترل آگاهانه مغز که که مناطق پردازشگر گفتار و زبان را شامل می شوند ، خیلی آهسته تر عمل می کنند .
تاخیر حدود 50 هزارم ثانیه بوسیله مرکز پردازشگر شنیداری و مناطق تلفیق کننده مغز تشخیص داده می شود ، اما این میزان تاخیر توسط منطقه پردازشگر زبان و گفتار قابل شناسایی نیست و در نتیجه باعث می شود که جریان خون این مناطق افزایش یافته و در نتیجه جریان خون غیر طبیعی که طی پروسه لکنت بوجود آمده ، تصحیح می یابد و نهایتا بر روی گفتار وحرکات عضلات مرتبط با آت اثر می گذارد و اساسا افزایش اطلاعات حسی ( بکارگیری چندین حس مثل بینایی و لا مسه و ... با هم ) می تواند منجر به پیشرفت کنترل حرکات گفتار شود . RHS نیز یک وسیله ریتم ساز است و می تواند با ریتم دادن به گفتار بیماران مبتلا به لکنت و اختلالات گفتاری با منشا عصبی عضلانی به سرعت گفتار را به حد مطلوب برساند . این دستگاه در فراگیری نوای گفتار ، تکیه ، آهنگ و لهجه نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

بر اساس ارزیابی و تشخیص اولیه ، میزان ضربان ها توسط آسیب شناس تعیین شده و گفتار مناسبی بر سرعت ، وضوح و بلندی گفتار پدیدار می شود و توانمندی های گفتار را به محدوده طبیعی نزدیک می سازد این دستگاه بدلیل آهسته نمودن سرعت گفتار و کاهش فعالیت برنامه ریزی حرکت پیچیده مغز باعث ایجاد گفتار روانتر می گردد .
شایان ذکر اینکه دو سیستم RHS, PFFپس از سال ها تحقیق و مطالعه در سال 1381 در کشور ایران و توسط دو تن از متخصصان ایرانی اختراع و به ثبت رسیده اند .
و تا کنون نیز عده کثیری از بیماران مبتلا به لکنت زبان در سراسر جهان با استفاده از این دستگاه ها بطور کامل کنترل و درمان شده اند .

تلفن تماس : 36643711-031


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان رحیم ارباب ، ساختمان کاملیا ، طبقه سوم
تلفن : 36643711 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :fd khl [ 1393-09-23 ]
لطفا طریقه تهیه این دستگاه هارو هم بگین ممنون

شاهين [ 1393-07-10 ]
با سلام و تشكر از مطلب ارايه شده. لطفا شماره تلفن يا آدرس شركتي كه اين دستگاه را مي فروشد بنويسيد .

ali [ 1392-10-06 ]
salam chera gheymate dastgaho nazadin man tabriz hastam aya inja nomayande darin mamnon javab bedin chon man yeki mikham

arman [ 1392-09-25 ]
slm lotfan nahveya kharid ya dastresi be p.f.f ro bezarid tashakor

علی بیات [ 1392-08-27 ]
خیلی عالی بود

احمد [ 1392-06-26 ]
با کمال تاسف باید بگم روش های درمانی پیشنهادی شما بسیار اغراق آمیز است و مخصوصا بند آخر در مورد دستگاه پیشنهادی شما که کلا DAF محسوب میشوند که میگویید به طور کامل کنترل و درمان !!!کاراییی بسیار ناجیزی داردو درمان های شناخته شده واصولی همچنان کشیده گویی ومکث میباشد ووالبته در مواردی رواندرمانی و یا درمان های ترکیبی.(از طرف یکی از دانشجویان گفتار درمانی دانشگاه تهران) کامل در دنیا فقط خداوند متعالی میباشند وبس. ومن الله توفیق

peyman [ 1392-04-24 ]
سلام لطفا قیمت و نحوه خرید دستگاه و ادرس را برایم بفرستید.با کمال تشکر

سارا [ 1391-10-04 ]
خوب بود. لطفا هزینه دستگاه و چگونگی تهیه آن را ذکر نمایید ممنون میشم.با تشکر

رضا [ 1391-10-03 ]
سلام لطفا نحوه تهیه دستگاه و یا مشاوره حضوری رو بگید. ممنون

samane [ 1391-08-24 ]
باسلام مطالبتون عالی بود لطفا شرایط ونحوه خرید دستگاه وبرامون ذکدکنید.ممنون.خسته نباشید.

مهدی.ن [ 1391-07-29 ]
با سلام و عرض ادب خدمت شما لطفا قیمت دستگاه را در سایت ذکر کنید. با تشکر

ستاره [ 1391-07-17 ]
با سلام مطالبتون عالی بود. لطفا آدرس دقیق کلینیکتون رو برامون ذکر کنید. ممنون

mahdi [ 1391-05-18 ]
مطالب خیلی مفیدی بود ..... ممنون

علیر ضا [ 1391-05-07 ]
با سلام و خدا قوت خدمت سرکار خانم رستم شیرازی با تشکر از مطالب جامع و کاملی که ارایه داده اید امیدوارم با توکل بر خدا و ابزارهایی که ذر این رابطه خداوند به بشر نعمت داده همه افراد لکنتی بتوانند روزی از این مشکل رهایی یابند. انشاءالله موفق باشید.

زانا قادری [ 1391-02-17 ]
سلام مرسی از توضیحات مفیدتان من این دستگاه را سال 89 از بیمارستان میلاد با قیمت 580000تومان خریداری کردم و فقط همان موقع دستگاه رو تنظیم کرده ام و سرعت شنیداری دستگاه پاین است برای افزایش سرعت آن باید به کجا مراجعه کنم. باتشکرقادری

فرهاد [ 1390-10-05 ]
با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم بگم که وبلاگ فعالی دارید و در مورد داروهای موثر در بهبودی لکنت لطفا اگه میشه کتاب هایی رو معرفی کنید یا مطلالب بیشتری رو بزارید

فرشته [ 1390-09-22 ]
من این دستگاه رو داشتم تاثیری نداشت

عابد [ 1390-08-03 ]
سلام لطفا ادرس وتلفن خود را به ایمیل ارسال نمایید.با تشکر

علی درویشی [ 1390-08-01 ]
اطلاعات مفید کامل . وجامعی بود . از مدیریت محترم سایت وسایر دست اندر کاران . ممنون وسپاس گذارم. نحوه خرید هم اگر توضیح می دادید کمک بزرگی بود. با تشکر وسپاس فراوان .

میثم [ 1390-06-23 ]
سلام .میشه شماره یکی دو نفر از کسانی که از دستگاه استفاده کردن رو برای من گیر بیارید؟ ممنون میشه اگه این کارو انجام بدید لطف بزرگی کردید.

حميد [ 1390-06-14 ]
بسيار عالي بود چون كامل و جامع بود و بر پايه ي علم بود كاملنريم مطلبي بود كه درباره ي لكنت ميخوندم موفق باشيد

ali [ 1390-05-09 ]
مطالبتون خیلی مفید بود مرسی اما این دستگاه pff خیلی گرونه

محمدسمین فر [ 1390-05-07 ]
با سلام به مدیر محترم سایت قیمت این دستگاه چقدر است با تشکر

حسینی [ 1390-04-28 ]
با سلام در خواست اطلاعات بیشتر و نحوه خرید و قیمت ان

معرفت خواه [ 1390-03-28 ]
لطفا راهنمايي بفرماييد جهت خريد دستگاه چگونه اقدام كنيم.

حامد [ 1390-02-14 ]
لطفا طریقه ی دستیابی به این وسیله و قیمت آن را ذکر کنید. با تشکر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
از اختلال تکاملی زبان چه می دانید؟از اختلال تکاملی زبان چه می دانید؟

25 مهر، یک روز خاص برای پرداختن به موضوع اختلال تکاملی زبان در کودکان ... ادامه مطلب

لکنت و روشهای درمان آنلکنت و روشهای درمان آن

گفتار درمانی می تواند مانع از تبدیل لکنت به یک معضل شود. بنابراین توصیه می‌شود چه کودکانی که تازه علائم لکنت در آنها پدیدار شده و چه بزرگسالانی که مبتلا به لکنت می باشد حتما تحت نظر یک آسیب شناس گفتار و زبان قرار گیرند . ... ادامه مطلب

آندوسکوپی حنجرهآندوسکوپی حنجره

برای تشخیص انواع آسیب‌ها و بیماری های مربوط به حنجره می‌توان از دستگاه آندوسکوپی حنجره استفاده کرد. نحوه کار این دستگاه در این متن شرح داده شده است. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

عضو سازمان نظام پزشکی ایران

عضو انجمن علمی گفتاردرمانی ایران

نوروتراپیست با مجوز رسمی ازانجمن روانپزشکان ایران

مدیر و موسس کلینیک گفتاردرمانی آوا از سال 1384

فارغ التحصیل رشته آسیب شناسی گفتار و زبان

از دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال1375

عنوان پایان نامه: بلع صحیح

طراح و مجری پوسترهای گفتاردرمانی

طراحی نرم افزار تخصصی گفتاردرمانی آوا


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465