منو 031 - تلفن : 36643711
مشاوره غیر حضوریگفتار درمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / نارساخوانی / نقش خانواده ها در بهبود مشکلات کودکان نارساخوان

نقش خانواده ها در بهبود مشکلات کودکان نارساخوان

1- کودک خود را با کودکان دیگر مقایسه نکرده و او را مورد سرزنش قرار ندهید.
2- فرزندان دیگر خانواده را متوجه کنید که مشکلات خواهر یا برادرشان در اثر تنبلی یا سر کشی نیست .
3- به کودک باتوانایی های دیگری که دارد، اعتماد به نفس بخشید تا احساس ارزشمندی کند .
4- نکات مثبت وخوب این کودکان تایید شود .
5- به آنها اجازه دهید تا قدرت انتخاب داشته باشند و هر کاری را تجربه کنند ازجمله در انتخاب وسایل شخصی حق انتخاب داشته باشند.

6- جلسات آموزشی باید حتی الامکان لذت بخش ومتنوع باشد .
7- زمانی را برای آموزش انتخاب کنید که فرزند احساس آرامش کند .
8- جلسات آموزشی در خانه نباید طولانی باشد.
9- در مقابل پیشرفت و کارهای خوب کودکان باید پاداش مناسب داده شود .

10- همیشه مشوق کودک باشید نه اینکه از او انتقاد کنید. از گفتن جملاتی مثل عجله کن،ببین داری چه کاری می کنی؟ اجتناب کنیدو به جای آنها 11- جملاتی مانندتو داری در خواندن واقعا پیشرفت می کنیرا به کار ببرید.
12- گاهی به نظر می رسدکه فرزند شما چیزهایی را که از روز قبل می دانسته است، فراموش کرده است، نگران نشوید، پیشرفت کند وآهسته با پیشرفت ناگهانی و به دنبالش پیشرفت کند، در این کودکان امری طبیعی است.

13- هر گاه یک جلسه آموزشی بافرزندانتان داشتید، سعی کنید آنرا با فعالیتی به اتمام برسانید که فرزند شما در آن مهارت دارد و از آن لذت می برد.
14- در هنگام آموزش باید ترتیبی دهید که سایر فرزندانتان در جایی دیگر مشغول شوند. در حالیکه مشغول کار دیگری هستید،تلویزیون روشن است 15- یابرادر وخواهرش در اطراف او هستند، سعی نکنید که جلسه آموزشی رابرگزار کنید .
16- بالمس کردن ودر آغوش گرفتن کودک به او عشق بورزید و اعتماد به نفس رادر او ایجاد کنید .

17- زمان یادگیری راصرف گوش دادن به حرفهای کودک صرف کنید .
18- علایق، تواناییها و نقاط قوت کودک را تشویق کنید .
19- به کودک در تصحیح اشتباهات وخطاهایش کمک کنید و شیوه ای باید انجام دهد،به اونشان دهید .
باید آگاه باشید که بسیاری از کودکان معانی لغات رادر داستان نمی دانند. لذا باید مکث کنید ومعانی رابرای کودک بگویید .

20- در انتظارات و توقعاتتان از کودک منطقی باشید وکودکان را متناسب باسن خودشان قبول کنید .
21- به آنها مسئولیتهای کار در خانواده و کارهای روزمره رابدهید .
22- موادی رادر خواندن فراهم کنید که در سطح کودکتان باشد وکودک بتواند به راحتی آن را بخواند .
23- از مشورت کردن با معلمان ومتخصصان دیگر دوری نکنید .
24- کودکتان را به کتابخانه ببرید وآنهارا تشویق کنید که کتابهای مورد علاقه شان را انتخاب کنند .

25- زمانی که رفتار بدی انجام می دهند،به آنها بگویید که چه احساسی در مورد رفتار آنها دارید.
26- فعالیت آموزشی را تا جایی انجام دهیدکه مطمئن شوید کودکتان شاد و پر انرژی است .
27- کودکتان را برای صحبت کردن درباره موضوعاتی که می تواند بخواند یا بنویسد، تشویق کنید .
28- ازخواندن متون طولانی بیش از5دقیقه خودداری کنید .

29- نادیده گرفتن برخی از کلمات که درست خوانده نمی شود ، می تواند گاهی اوقات کمک کننده باشد .
30- آسانترین خط برای خواندن ، حروف چاپی یا کتابی است. بنابراین استفاده از این نوشته ها ، جذاب تر وبهتر است بخصوص اگر دارای تصویر هم باشند ،بسیار مناسبتر است.
31- فکر نکنید که با آموزش زیاد می توانید مشکل کودک را حل کنید .
32- باهم تلویزیون تماشا کنید ودرباره آنچه دیده اید بحث کنید .

33- ملاقاتهایی را به وجود بیاورید و گردشهایی را داشته باشید ورفتن به جایی که بچه دوست دارد مانند خرید، پارک می تواند به اندازه یک جلسه رسمی آموزشی برای کودک مفید باشد .
34- تلاش کودک را تحسین کنید، بخاطر داشته باشید که چقدر سخت است که او مجبور است سعی کند که در خواندن و نوشتن موفق شود.
35- احساس گناه نکنید. شمادر پیدایش مشکل کودکتان مقصر نیستید ونمی توانید از آن جلوگیری کنید .
هیچ کس دیگر اعم از کودک ، معلم یا والدین دیگر را هم مقصر ندانید .

36- خزانه واژگانی کودک را توسعه دهید .
37- باکودکتان در مورد نارساخوانی صحبت کنید و برای او توضیح دهید .
38- مهمتر از همه این که ، این اطمینان را در او ایجاد کنید که او برای آموزش باید از کمک یک متخصص بهره مند شود .
39- این کودکان به آموزش سازمان بندی شده و مناسب نیاز دارند .
40- این کودکان نیاز به معلم ویژه ای برای آموزش دارند .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان رحیم ارباب ، ساختمان کاملیا ، طبقه سوم
تلفن : 36643711 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
اول آبان، روز جهانی آگاهی از لکنتاول آبان، روز جهانی آگاهی از لکنت

بسیلر مهم است که اطرافیان فرد دارای لکنت و جامعه،درمورد لکنت و طرز رفتار با شخص دارای لکنت بدانند.در تقویم جهانی،22 اکتبر روزی است که برای اطلاع رسانی و آگاهی جامعه از لکنت انتخاب شده است. ... ادامه مطلب

آندوسکوپی حنجرهآندوسکوپی حنجره

برای تشخیص انواع آسیب‌ها و بیماری های مربوط به حنجره می‌توان از دستگاه آندوسکوپی حنجره استفاده کرد. نحوه کار این دستگاه در این متن شرح داده شده است. ... ادامه مطلب

آپراکسیآپراکسی

در آپراکسی مغز آسیب می بیند وفرد توانایی برنامه ریزی و هماهنگی برای حرکت عضله را ندارند و افراد مبتلا نمی توانند حرکات ارادی و خاص را انجام دهند حتی با وجود این که ماهیچه ها یا عضلاتشان سالم باشد . ... ادامه مطلب

بیوگرافی

عضو سازمان نظام پزشکی ایران

عضو انجمن علمی گفتاردرمانی ایران

نوروتراپیست با مجوز رسمی ازانجمن روانپزشکان ایران

مدیر و موسس کلینیک گفتاردرمانی آوا از سال 1384

فارغ التحصیل رشته آسیب شناسی گفتار و زبان

از دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال1375

عنوان پایان نامه: بلع صحیح

طراح و مجری پوسترهای گفتاردرمانی

طراحی نرم افزار تخصصی گفتاردرمانی آوا


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465