منو 031 - تلفن : 36643711
مشاوره غیر حضوریگفتار درمانی
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / لکنت کودک و بزرگسال / چگونه می توانید نسبت به لکنت کودک واکنش مناسبی داشته باشید ؟

چگونه می توانید نسبت به لکنت کودک واکنش مناسبی داشته باشید ؟

بیشتر اوقات سعی کنید اصلا واکنشی از خود نشان ندهید :
توصیه میشود واکنش شما نسبت به لکنت فرزندتان همانند عکس العمل شما نسبت به صحبت های عادی و روان او باشد.

لکنت میتواند بصورت یک مسئله مزاحمت انگیز و پریشان کننده برای کودک در بیاید،در این صورت بی توجهی کامل شما نادرست خواهد بود.در این حالت سعی کنید بدون ابراز هر گونه انتقاد یا دلسوزی و یا حتی حالتی از تعجب به او نشان دهید که متوجه نحوه صحبت او شده اید. لازم نیست که شما به کودک بگویید که او باید یک کاری در مورد آن بکندتا جلوی وقوع لکنت را بگیرد. شما ممکن است خطاب به او بگویید: (واقعا در گفتن آن کلمه گیر کرده بودی) یا (خیلی به زحمت افتادی تا اون کلمه را بگی) و یا (اصلا خنده دار نیست مگه نه؟). این قبیل اظهارات باید بعنوان واقعیتهای موجود تلقی شود.در مواقع دیگری با نگاه متبسمی به کودک بگویید که (بعضی وقتها کلمه ها خیلی راحت از دهان آدم بیرون نمی آیند).

ما معمولا در کلینیک گفتار درمانی با مادرانی مواجه میشویم که بخوبی یاد گرفته اند که با این مشکل به نحو زیبایی برخورد نمایند. یک مادر احساس نگرانی و ترس خودش از لکنت کودک را به یک نگرشی از تحسین و تشویق برای پسرش که توانسته بود علیرغم لکنت شدید،ارتباط کلامی مستمری با دیگران برقرار نماید تبدیل کرده بود.این نوع تحسین واقعا در صدای مادر منعکس بود.

ما اذعان داریم که چقدر مشکل است که شما نگرانی و احساس تاسف خود را زمانی که کودک شما با لکنت تقلا می کند،بروز ندهید .سعی کنیدنگرانی و اضطراب خود را کنترل کنید.البته منظور ما این نیست که همه احساسات دلسوزانه خود در مورد کودک را سرکوب کنید بلکه نظر ما این است که بگذارید این احساسات بصورت یک نگرش مثبت و علاقه و محبت سازنده شما نسبت به کودک جلوه گر شده و کودکتان را به مراتب بیش از یک فرد دارای لکنت ببینید .

مسئله لکنت کودک یک بعد فوق العاده کوچکی از ابعاد گوناگون و یکپارچه وجود اوست . واقعا لکنت یک مسئله کوچک است مشکلی است که لازم است در رفع آن تلاش شود درست مثل شب ادراری و یابا بینی ور رفتن کودک. در کار کردن با این اختلال باید بسیار ظریف و حساس عمل کرد .

لکنت،یک ویژگی از هزاران ویژگی من

با تشویق کودک به صحبت کردن،ترسها و دلسردیهای او را کم کنید :
یکی از بهترین روشها برای این منظور این است که کودک ر ترغیب و تشویق نمایید که درباره دلسردی ها و سرخوردگی ها، ترسها و نگرانیها و اضطرابهایش صحبت کند. این بدان معناست که شما باید خودتان را آماده کنید تا بدون آنکه بخواهید انتقادی از او کرده و یا رفتارش را تکذیب نمایید کاملا احساسات کودک را درک کرده و بپذیرید. باتوجه به اینکه این احساسات کودک نشانه هایی از ضعف و بی کفایتی او نیست. اینها نشان میدهند که کودک شما یک انسان است.

یکی از والدین با بازگو کردن تجارب خودش در گذشته و حال در مورد ترس، توانسته بوداین فکر را به کودک بقبولاند که هر کس از بعضی چیزها ترسیده و یا می ترسد بنابراین اشکالی ندارد که آدم از چیزهای خاصی بترسد اما آنچه مهم است این است که ما میتوانیم یاد بگیریم که میزان ترسمان را کاهش بدهیم.

بسیاری از ترسهای کودک ممکن است ارتباط مستقیمی با صحبت کردن او نداشته باشند اما همه اینها در مجموع میتوانند بر رفتار کودک تاثیر گذاشته و باعث شوند که او بیشتر دچار درنگ و وقفه در گفتارگردیده و یا از صحبت کردن گریزان باشد . گفتگو با کودک پیرامون ترسهای او و اطمینان دادن به او که شما او را با همه وجود میپذیرید و دوست دارید موجب خواهد شد تا بطور قابل ملاحظه ای تاثیرات منفی ترسهای کودک از بین بروند.

حمایت بیش از حد از کودک
سعی کنید با حمایتهای بیش از حد و افراطی باعث افزایش ترسهای کودک نشوید . درست نیست که همه کارهای کودک را شما برایش انجام بدهید و یا اینکه برنامه زندگی کودک را به گونه ای تنظیم کنید که دیگر لازم نباشد او صحبت کند . اگر کودک دوست دارد با تلفن صحبت کند او را در این مورد ترغیب نمایید . به خاطر داشته باشید که حمایتهای بیش از حد از کودک،در نهایت لکنت و ترس او را از صحبت کردن بیشتر میکند .


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان رحیم ارباب ، ساختمان کاملیا ، طبقه سوم
تلفن : 36643711 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آندوسکوپی حنجرهآندوسکوپی حنجره

برای تشخیص انواع آسیب‌ها و بیماری های مربوط به حنجره می‌توان از دستگاه آندوسکوپی حنجره استفاده کرد. نحوه کار این دستگاه در این متن شرح داده شده است. ... ادامه مطلب

اول آبان، روز جهانی آگاهی از لکنتاول آبان، روز جهانی آگاهی از لکنت

بسیلر مهم است که اطرافیان فرد دارای لکنت و جامعه،درمورد لکنت و طرز رفتار با شخص دارای لکنت بدانند.در تقویم جهانی،22 اکتبر روزی است که برای اطلاع رسانی و آگاهی جامعه از لکنت انتخاب شده است. ... ادامه مطلب

آنچه باید درمورد لکنت بدانیمآنچه باید درمورد لکنت بدانیم

اهمیت تشخیص بموقع لکنت ،فاکتور مهم درمان این اختلال است.متخصص گفتاردرمانی لکنت را از سایر اختلالات گفتاری تشخیص می دهد و به کنترل و درمان لکنت کمک می کند. ... ادامه مطلب

بیوگرافی

عضو سازمان نظام پزشکی ایران

عضو انجمن علمی گفتاردرمانی ایران

نوروتراپیست با مجوز رسمی ازانجمن روانپزشکان ایران

مدیر و موسس کلینیک گفتاردرمانی آوا از سال 1384

فارغ التحصیل رشته آسیب شناسی گفتار و زبان

از دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال1375

عنوان پایان نامه: بلع صحیح

طراح و مجری پوسترهای گفتاردرمانی

طراحی نرم افزار تخصصی گفتاردرمانی آوا


طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین - 09128883465